zaterdag 15 februari 2014

FOOD • CARROT CAKE

Twee jaar geleden had mijn moeder een carrot cake gebakken. Ze vertelde me dat het heerlijk was en helemaal hip. Maar een taart van worteltjes leek mij niet lekker. Uiteindelijk had ik het toch geprobeerd, want ik vind dat je altijd eerst alles moet proberen. En ik kan je vertellen het was heerlijk! Het smaakt lekker zoet, maar door de kruiden en noten is het niet te zoet. Sinds ik voor het eerst carrot cake op heb is dit zeker mijn favorieten taart geworden. Misschien heb je het zelf ook wel eens op de kaart zien staan en restaurants en cafés. Maar heb je het nog nooit geproefd of zoek je het recept. Hier heb ik dan een heerlijk carrot cake recept voor je. 

Benodigdheden:
- 285g boter
- 285g lichtbruine basterdsuiker
- 5 grote scharreleieren
- 2 sinasappelen of sinaasappelsap
- 170g zelfrijzend bakmeel
- 1 volle theelepel bakpoeder
- 115g gemalen amandelen
- 115g gepelde walnoten
- 1 volle theelepel kaneel
- snufje gemalen kruidnagel
- snufje nootmuskaat
- 1 theelepel gemberpoeder
- 285g wortels, geschild
- zeezout

- 115g mascarpone
- 225g volvette roomkaas
- 85g poedersuiker, gezeefd
- de geraspte schil en het sap van 2 limoenen of citroenen

Bereidingswijze:
Verwarm de oven op 180 graden. Neem een vierkant of een ronde taart vorm. Vet deze in met boter en bekleed het daarna met bakpapier. 

Klop de boter en suiker met een keukenmachine. Splits de eieren en gooi het eigeel van de 5 eieren door het beslag. Doe het sap van de 2 sinaasappelen er door heen. Doe de gezeefde bloem en bakpoeder er door heen. doe de gemalen amandelen, walnoten en de rest van de specerijen en de geraspte wortel erbij en meng alles goed. Klop in een aparte kom de eiwitten met een snufje zout stijf en gooi het door het beslag.

Gooi het beslag in de taartvorm en zet het voor ongeveer 40 minuten in de oven. Kijk na 40 minuten of de taart goudbruin is en test met vork de gaarheid van de taart. Laat de taart een uur afkoelen.

Maak ondertussen de topping. Gooi alle ingredienten bij elkaar en meng dit tot een stevig beslag. Smeer dit daarna over de taart uit. 

Ik ben benieuwd hoe jullie de taart vinden! Het is de moeite waard om te maken.

Liefs,
Monica




Geen opmerkingen :

Een reactie posten